Řešení urbanistické koncepce vychází ze způsobu napojení obslužné komunikace na komunikaci v ulici Novolíšenská, z formy již navržené zástavby a konfigurace terénu. Navržený komunikační systém umožňuje jednostrannou i oboustrannou zástavbu. Návrh obsahuje kombinaci zástavby volně stojícími RD, nízkopodlažními byt. domy a terasovými domy městského charakteru. Terasové bytové domy jsou umístěny na jižním svahu v taktu čtyř shodných hmot s hlubokým výhledem daným lavorovitou konfiguraci terénu. Jako protipól vůči výrazné hmotě terasových domů tvoří zástavba malých jednoduchých kostek samostatně stojících rodinných domů, využívajících i přes umístění na severním svahu prosvětlení ze všech stran. Při vstupu do lokality v přímém kontaktu se stávající městskou zástavbou bytových domů a širokou městskou komunikací, ul. Novolíšeňská jsou jako přechod z vyšší zástavby sídliště k nízké zástavbě rodinných domů umístěny dvě nízkopodlažní hmoty domu s pečovatelskou službou a bytovového domu, tvořící symetrickou sestavu objektů s komunikačním propojením do hloubi obytné zástavby mezi nimi. Průměrná velikost parcel volně stojících RD je cca 400 m2. V případě zájmu je možné snížit množství RD bez výrazného zhoršení ekonomických ukazatelů a tím i zvětšit průměrnou velikost parcel RD. Jeden nízkopodlažní dům pro pečovatelskou službu umístěný při jižním okraji zástavby zahrnuje technické podlaží s garážemi a tři obytná podlaží. Podobně je tomu u sousedního nízkopodlažního bytového domu, jež zahrnuje technické podlaží s garážemi a tři obytná podlaží. Terasové domy při severním okraji zástavby zahrnují garáže, domovní vybavení a případné provozovny služeb v parteru objektu a čtyři obytná podlaží. Prostor severně od terasových domů v ochranném pásmu VVN je navržen do funkce veřejné zeleně, krajinné zeleně a rozptylových ploch s možností využití pro volnočasové aktivity a hřiště pro nejmenší děti. Příjezd do zástavby je umožněn místní obslužnou komunikací, na níž navazuje obytná zóna. Pro pěší a kola je umožněn přístup rampou (schody pro pěší) podél západní strany řešeného území. Další přístup je tvořen chodníkem podél jižního okraje zástavby s komunikačním propojením do centra zástavby před domem s pečovatelskou službou a bytovým domem a jádrem zástavby rodinných domů, toto propojení je tvořeno schodištěm mezi těmito nízkopodlažními domy. Urbanistická koncepce umožňuje dopravní propojení s plánovanou lokalitou Habří z jihovýchodní strany. Spolupráce: ing. arch. Zdeněk Dvořáček (vizualizace), ing. Jiří Šerek (doprava), ing. Olga Neuvirtová (ZTI), ing. Miroslav Kadrnožka (EL, SLP).
lokalita
Brno, Líšeň
účel
bydlení, sociální péče
stupeň
územní studie
projekt
2013
zřizovatel
MmB, bytový odbor
mendlovo náměstí 1a, 603 00 Brnodavidek@arch.cz